Poskytnuté informace
1) Žádost ze dne 6. 2. 2020 o poskytnutí informací týkajících se financování ubytovacích a stravovacích služeb pro členy své akademické obce.
Žadateli byly dne 21. 2. 2020 částečně poskytnuty požadované informace prostřednictvím odkazů na veřejně dostupné dokumenty uveřejněné na webových stránkách www.skm.upol.cz a www.upol.cz.
2) Žádost ze dne 3. 3. 2020 týkající se poskytnutí kopie originálů podání k Etické komisi PřF UP ze dne 10. 2. 2020.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 16. 3. 2020 částečně poskytnuty následující informace:
Podání k etické komisi bylo osobně podatelem doručeno v jednom vyhotovení k rukám děkana Přírodovědecké fakulty UP. Podatel požádal děkana výslovně o to, aby jeho identita nebyla zveřejněna, podatel tedy výslovně nesouhlasil se zveřejněním svého jména.
3) Žádost ze dne 3. 1. 2020 týkající se smluv a dohod, které má UP uzavřeny s univerzitami v Číně, Rusku, a USA.
Na základě písemné žádosti byly dne 20. 1. 2020 částečně poskytnuty následující informace:
"Poskytnutí dohod, které má UP s Wuhan University“
Žadateli bylo dne zasláno Memorandum of Understanding – viz příloha.
„Kolik studentů z UP, kteří na základě dohod studuje nebo odjelo na pobyt do Číny a kolik studentů z Číny studuje na základě těchto dohod u nás.“
Počet studentů splňujících tato kritéria je 0.
„Kolik českých studentů z UP studuje na této čínské univerzitě a kolik čínských studentů této univerzity studuje na UP.“
Počet studentů z Wuhan University v Olomouci a studentů UP ve Wuhanu: 0.
4) Žádost ze dne 25. 6. 2020 požadující kopii Protokolu o kontrole, kterou na UP provedl Oblastní inspektorát práce v první polovině roku 2020.
Žadateli byly dne 10. 7. 2020 částečně poskytnuty požadované informace, viz příloha.
5) Žádost dne 26. 6. 2020 týkající se poskytnutí Důvodové zprávy k „Založení spin-off společnosti pro výrobu a servis Mössbauerových spektrometrů“ a „Studie proveditelnosti – transfer znalostí prostřednictvím převodu práv na spin-off společnost založenou bez účasti Univerzity Palackého v Olomouci jejími zaměstnanci“; oba dokumenty byly požadovány bez „tajných či osobních informací“.
Žadateli byly dne 13.7.2020 informace poskytnuty formou anonymizovaných dokumentů - viz příloha 1 a příloha 2.
6) Žádost ze dne 1. 9. 2020 požadující zprávu o zjištěních z interního auditu UP, jehož auditovaným subjektem byla Přírodovědecká fakulta UP. Žadateli byly dne 10. 9. 2020 částečně poskytnuty požadované informace, viz příloha.
7) Žádost ze dne 8. 9. 2020 týkající se zveřejnění celkových ročních mezd jednotlivých ředitelů výzkumných center (RCPTM, CRH a UMTM) za léta 2014-2019. Žadateli byly dne 23. 11. 2020 poskytnuty požadované informace, viz příloha.
8) Žádost ze dne 14. 12. 2020 požadující informace o tom, zda UP, jakožto zadavatel veřejné zakázky, posuzovala u konkrétní nabídky splnění zadávacích podmínek na rotační datové disky.
Na základě písemné žádosti byly dne 29. 12. 2020 poskytnuty požadované informace:
„Posuzoval zadavatel u vybraného dodavatele (…) splnění zadávací podmínky: „6.8.2. Minimální celková kapacita žurnálových SSD je 4 % kapacity celkové kapacity rotačních datových disků?“.
Ano, zadavatel, resp. ustanovená hodnotící komise určená pro posouzení a hodnocení nabídek tento parametr posuzovala.
„Posuzoval zadavatel, zda je fyzicky možné osadit storage servery nabízené dodavatelem deklarovaným počtem disků?(…)
Ano, zadavatel (…) mimo jiné posuzoval, zda je fyzicky možné osadit storage servery nabízené dodavatelem deklarovaným počtem disků. Dodavatel nabízí takové řešení, které umožní osadit storage servery deklarovaným počtem disků.
„Posuzoval zadavatel u vybraného dodavatele splnění zadávací podmínky“ „6.7… U žurnálových SSD je požadováno DWPD alespoň 3.“
Ano, zadavatel (…) mimo jiné posuzoval, zda u žurnálových SSD je DWPD alespoň 3. Zadavatel konstatuje, že tento parametr je splněn. Tato informace je ověřitelná dle podrobností nabízených SSD disků, zadavatel vycházel z nabídky společnosti.
Poskytnuté informace
1) Žádost ze dne 23.1.2019 týkající se poskytnutí informací o fakultách UP na tvorbu žebříčku nejlepší vysoké školy.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 7.2.2019 poskytnuty informace – viz příloha.
2) Žádost ze dne 24.2.2019 týkající se počtu případů, kdy rektor UP vyslovil rozhodnutím neplatnost státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce v kalendářním roce 2017, 2018, 2019 (dle data vydání rozhodnutí).
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 5.3.2019 poskytnuty následující informace:
V roce 2017 vyslovil rektor UP rozhodnutím neplatnost vykonání státní závěreční zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce v O případech.
V roce 2018 vyslovil rektor UP neplatnost rozhodnutím vykonání státní závěreční zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce v 1 případě.
V roce 2019, resp. ke dni 4. 3. 2019 vyslovil rektor UP rozhodnutím neplatnost vykonání státní závěrečné zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce v O případech.
3) Žádost ze dne 13.5.2019 týkající se rozhodnutí rektora UP ze dne 31.8.2018 čj. UPOL-109065/9410-2018.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 16.5.2019 poskytnuty informace – viz příloha.
4) Žádost ze dne 5.6.2019 týkající se zpřístupnění stanoviska čj. UPOL-58313/9410-2018 ze dne 25.6.2018 a rozhodnutí rektora ze dne 31.8.2018 čj. UPOL-109065/9410-2018.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 17.6.2019 částečně poskytnuty informace – viz příloha 1, příloha 2
5) Žádost ze dne 19.6.2019 týkající se dotazu ohledně nostrifikace zahraničního právního vzdělávání.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 12.7.2019 poskytnuty následující informace:
"UK má za to, že pakliže zahraničnímu absolventovi chybí tzv. "klíčový předmět", kam řadí třeba i římské právo nebo evropské právní dějiny, nelze osvědčení vydat, jelikož tento rozdíl je podstatný ve smyslu§ 89 on. vysokoškolského zákona. MŠMT se k tomuto v mém případě (ale platí to nepochybně obecně) vyjádřilo v tom smyslu, že to je nevyhnutelný rozdíl daný rozdíly v obsahu toho kterého právního řádu, a že je tedy z hlediska nostrifikace nepodstatný. Posouzení UK bylo vyhodnoceno jako diskriminační. To, že je tento systém špatně nastaven a stojí pouze na formalitách, si uvědomuje jak příslušná referentka studijního oddělení, tak děkan PF UK. Mým cílem je to, aby se napříště žadatelé nemuseli s univerzitami přetahovat a podávat zbytečná odvolání na MŠMT. Případně svou argumentaci rozvedu, bude-li to potřeba.
Přistupuje k tomuto právnická fakulta resp. rektorát Univerzity Palackého v Olomouci obdobně? Jestliže ano, mohl bych se zeptat, zdali si u Vás zahraniční absolventi práv podávají žádosti o uznání zahraničního studia? Popř. kolik jich je a v kolika případech jsou žádosti schváleny/zamítnuty?"
UP není znám pojem "klíčový předmět" a ve svých rozhodnutích neargumentuje chybějícími „klíčovými předměty". UP každou žádost posuzuje individuálně a pokud v řízení dojde k posuzování srovnatelnosti studijních programů, zabývá se UP výhradně posuzováním obsahové shody obou studijních programů, resp. posuzováním znalostí a dovedností absolventů obou studijních programů.
„Schvalujete běžně žádosti o nostrifikace LLB/BCL/LLM z Velké Británie či jiných common law jurisdikcí?"
Není jasné, za jaké období údaje požadujete. Např. v roce 2019 žádnou takovou žádost neevidujeme. Lze tedy říci, že takové žádosti na UP běžně vůbec nechodí.
„A týká se tento problém, tj. zamítání všech či většiny žádostí na úrovní univerzity a jejich schvalování na úrovni ministerstva, i jiných oborů?"
Opět není zřejmé, o jakém období hovoříte. Pokud vezmeme kompletní údaje na rok 2018, pak UP obdržela celkem 121 žádostí o uznání zahraničního VŠ vzdělání. Z toho bylo zamítnuto 45 žádostí. Naproti tomu 59 žádostem bylo vyhověno. Zbývající věci (17) byly vyřízeny jiným způsobem - některé žádosti byly postoupeny jinému správnímu orgánu, popř. řízení bylo zastaveno (typicky pro zpětvzetí žádosti, nezaplacení poplatku či neodstranění vad žádosti).
6) Žádost ze dne 15.7.2019 týkající se zpřístupnění informací o iniciaci odebírání akademických titulů ze strany UP.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 22.7.2019 poskytnuty následující informace:
Ze strany Univerzity Palackého v Olomouci nikdy odebrání akademického titulu iniciováno nebylo. Řízení dle § 47c zákona o vysokých školách bylo doposud zahájeno jediné s výsledkem, že rektor prohlásil neplatnost vykonání součásti státní závěrečné zkoušky.
7) Žádost ze dne 30.7.2019 týkající se rozhodnutí rektora UP ze dne 31.8.2018 čj. UPOL-109065/9410-2018 – dotaz na další opatření ze strany UP.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 2.8.2019 poskytnuty následující informace:
„Zda univerzita podala proti rozhodnutí krajského soudu opravný prostředek. Pokud ano, poskytněte jeho znění.“
UP podala proti rozsudku kasační stížnost, jejíž anonymizovanou podobu přikládáme – viz příloha.
„Zda rektor UPOL znovu projednal uvedený případ, pokud ano s jakým výsledkem (rozhodnutí poskytněte). Pokud ne, sdělte, kdy bude projednáno..“
Zatím po doručení rozsudku krajského soudu rektor věc znovu neprojednal, a tedy není vydáno ani žádné nové rozhodnutí, které bychom Vám mohli poskytnout. Informací, kdy bude projednán případ rektorem znovu, UP aktuálně nedisponuje, a tak Vám ji nemůže poskytnout. Další postup ve věci však lze očekávat po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o kasační stížnosti.
„Sdělte jaká opatření UPOL učinila, aby zamezila opakování situace popsané v uvedeném rozhodnutí rektora (tedy možnost napovídání skrze ukryté zařízení).“
UP se touto otázkou zabývala na poradách rektora, jednáních Pedagogické komise UP a dalších interních orgánů. Výsledkem byla dvě opatření:
- Fakulty byly upozorněny na obdobné způsoby podvodného jednání, přičemž byl kladen důraz na prevenci a důsledný monitoring ze strany examinátorů.
- Byla vyhodnocena technická opatření, která zabrání obdobným případům.
8) Žádost ze dne 15.8.2019 týkající se podmínek přijímacího řízení, testu či protokolu o přijímacím řízení studenta z Mali.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 28.8.2019 částečně poskytnuty informace – podmínky přijímacího řízení - viz příloha.
Podmínky pro přijetí ke studiu programů uskutečňovaných na Právnické fakultě UP, na které dotčený student studuje, schvaluje dle ust. § 27 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) (dále jen „ZoVŠ“), Akademický senát Právnické fakulty UP. Tyto podmínky jsou veřejně dostupné na webových stránkách Akademického senátu Právnické fakulty UP, v části „Zápisy ze zasedání“, konkrétně v zápisu ze zasedání ze dne 26. 6. 2017. Daný zápis ze zasedání lze dohledat na této internetové adrese: https://www.pf.upol.cz/o-fakulte/fakultni-organy/akademicky-senat/.
Dle ust. § 49 ZoVŠ odst. 5 a ve lhůtách tam uvedených dále byly podmínky k přijetí do studijního programu International and European law zveřejněny na veřejně přístupných webových stránkách Právnické fakulty UP, přičemž na této stránce byly uveřejněny, dokud byly aktuální. S ohledem na to, že se jednalo o příjímací řízení v roce 2017/2018 a právní předpis nestanoví povinnost uchovávat na veřejně přístupných stránkách neaktuální podmínky přijímacího řízení, UP přílohou tohoto rozhodnutí přikládá Podmínky přijímacího řízení navazujícího magisterského studijního programu Specialisation in Law, studijního oboru International and European law realizovaného v anglickém jazyce pro akademický rok 2017/2018 v listinné podobě.
9) Žádost ze dne 18.11.2019 týkající se studia na UP dcery žadatele.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 3.12.2019 poskytnuty následující informace:
Ke dni 3.12.2019 není jmenovaná studentkou Univerzity Palackého v Olomouci.
10) Žádost ze dne 21.11.2019 týkající se seznamu peněžitých a nepeněžitých darů, které byly poskytnuty UP v roce 2018.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 16.12.2019 částečně poskytnuty informace – viz příloha.
11) Žádost ze dne 3.12.2019 týkající se výuky náležitostí lékařské zprávy, jaké konkrétní náležitosti-údaje musí lékařská zpráva obsahovat.
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 16.12.2019 poskytnuty následující informace:
„Vyučujete na lékařské fakultě, kterou řídíte, obor, předmět nebo v jiné souvislosti, ve které studenty – budoucí lékaře – seznamujete (učíte) jaké konkrétní náležitosti – údaje musí obsahovat lékařská zpráva, kterou při vyšetření pacienta lékař vyplní?“
Ano. Například v rámci výuky předmětů „Sociální lékařství 1“ (4. ročník oboru Všeobecné lékařství) a „Sociální lékařství 2“ (5. ročník oboru Všeobecné lékařství) se zaměřujeme na zdravotnickou legislativu s důrazem na poskytování zdravotních služeb v ČR podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů. Studenti jsou upozorňováni na legislativní aspekty důsledného vedení zdravotnické dokumentace jak v elektronické, tak písemné podobě (při psaní rukou na čitelnost). Tato problematika je též součástí státní rigorózní zkoušky z „Epidemiologie, práva a sociálního lékařství“. V průběhu praktické výuky klinických oborů jsou pak studenti seznamováni s praktickým vedením dokumentace na akreditovaných klinikách Fakultní nemocnice Olomouc.
„Jaké konkrétní údaje – náležitosti – musí obsahovat lékařská zpráva, vypsaná lékařem po vyšetření pacienta?“
Tato informace je veřejně dohledatelná ve vyhlášce Ministerstva zdravotnictví České republiky č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, která v příloze č. 1 s názvem Minimální obsah samostatných částí zdravotnické dokumentace zakotvuje pro zprávu o poskytnutých zdravotních službách následující základní náležitosti:
- údaje o zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků laboratorních a dalších vyšetření,
- údaje o dosavadní léčbě a reakci pacienta na ní,
- doporučení k dalšímu poskytování zdravotních služeb, včetně doporučení v posudkové péči.
V případě jednorázového poskytnutí zdravotních služeb zpráva obsahuje údaje o zjištěném zdravotním stavu, včetně výsledků laboratorních a dalších vyšetření a doporučení k dalšímu poskytování zdravotních služeb. V případě vyžádaných odborných vyšetření spočívajících v laboratorním vyšetření nebo v použití přístrojového vybavení, zejména ekg, ultrazvuk, rentgen, zpráva o poskytnutých zdravotních službách obsahuje informace podle písmene a).
Právní předpisy lze vyhledat například na webovém odkazu https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/.
Text konkrétní zmíněné vyhlášky je mimo jiné dostupný na odkazu https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-98/zneni-20181101
12) Žádost ze dne 9.12.2019 týkající se seznamu uchazečů pro obor právo a právní věda a právo ve veřejné správě (2019-2020).
Na základě písemné žádosti byly žadateli dne 11.12.2019 poskytnuty informace – viz příloha 1, příloha 2, příloha 3, příloha 4.