Správa výzkumných dat a F.A.I.R. principy

18. duben 2024, 9:00–11:00

Třetí díl ze série Kurzů otevřené vědy

Kurz provede účastníky jednotlivými aspekty správy výzkumných dat. V první části kurz představí správu výzkumných dat z pohledu otevřené vědy. V druhé části věnované plánování se účastníci seznámí s životním cyklem dat a plánem správy výzkumných dat (Data Management Plan). Třetí část se bude věnovat organizaci, uchovávání a ochraně dat, zatímco čtvrtá část uvede účastníky do tématu sdílení výzkumných dat v souladu s principy F.A.I.R., na které se následně kurz jednotlivě zaměří. V rámci principu dohledatelnosti (FINDABILITY) se účastníci seznámí s metadaty, perzistentními identifikátory a registry meta(dat). Princip dostupnosti (ACCESSIBILITY) se bude věnovat způsobům zpřístupnění (protokoly, autentizace a autorizace) a uložení meta(dat) do datových repozitářů. Poté se kurz zaměří na princip interoperability (INTEROPERABILITY) a využití otevřených formátů, standardů, řízených slovníků, tezaurů a ontologií. Poslední princip znovupoužití (REUSABILITY) se bude zabývat komplexním popisem dat a oprávněním s daty nakládat, tj. otevřenými licencemi. Na závěr účastníci získají přehled o iniciativě European Open Science Cloud a správě výzkumných dat na UP.

Registrace

Pořádá

Oddělení koncepce a podpory výzkumu, RUP

Místo

Zasedací místnost 2.25, Děkanát FF UP, Křížkovského 10
Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)