Granty Evropské výzkumné rady (ERC) patří mezi nejprestižnější finanční podporu vědeckého výzkumu v Evropě – a zároveň bývají opředeny řadou mýtů o jejich nedosažitelnosti. Právě proto uspořádal ve čtvrtek 17. dubna 2025 Projektový servis UP seminář, který měl za cíl rozptýlit obavy, motivovat a dodat praktické informace těm, kdo o podání ERC žádosti uvažují. Účastníci semináře si poslechli nejen doporučení k přípravě návrhu, ale hlavně osobní zkušenosti dvou úspěšných žadatelů, kteří se s tímto ambiciózním grantovým světem již utkali a uspěli.
„Cílem semináře bylo ukázat, že ERC granty nejsou nedosažitelnou metou, ale reálnou příležitostí pro vědce z České republiky – pokud mají silnou vizi, promyšlený výzkumný plán a odvahu čelit náročné mezinárodní konkurenci,“ uvedla ředitelka Projektového servisu UP, Gabriela Pokorná. „Zároveň jsme chtěli poskytnout konkrétní a praktické rady, které mohou pomoci při prvních krocích v přípravě žádosti,“ doplnila.
Inspirací pro přítomné vědce napříč fakultami byly především dvě přednášky úspěšných řešitelů ERC Starting grantů docenta Michala Smetany z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (projekt MICROCODE ERC StG 2024) a doktora Petra Těšiny z CEITEC Masarykovy univerzity (projekt NeuroQuality ERC StG 2023). Oba řešitelé, kteří již své projekty realizují v praxi, se podělili o konkrétní doporučení nejen s ohledem na načasování přípravy, jasné vysvětlení průlomovosti předkládané výzkumné myšlenky, ale také aspekt proveditelnosti a vyhodnocení aktuálnosti a potřebnosti. Zajímavé bylo také srovnání hodnotícího procesu napříč jednotlivými panely, které sdílení zkušeností obou řešitelů také přineslo. V neposlední řadě přednášející rovněž zdůraznili nutnost konzultací a interního peer review procesu, bez kterého by příprava kvalitního návrhu nebyla možná.
Diskuse ukázala, že o praktické aspekty přípravy ERC projektů je mezi vědci velký zájem. Dotazy směřovaly například k rozpočtům, plánování kariérních pozic v projektu nebo k dopadům hodnocení ve dvou fázích. Velmi pozitivní zpětnou vazbu vyjádřila i jedna z účastnic, docentka Jana Marečková z Katedry antropologie a zdravovědy Pedagogické fakulty UP: „Na ERC semináři hluboce oceňuji partnerský a otevřený přístup hostů k účastníkům. Předání osobních zkušeností úspěšných řešitelů s přípravou projektu nebývá zcela obvyklé. Podobných setkání jen houšť.“
Obdobnou akci Projektový servis UP realizoval také letos v březnu pro zájemce z Pedagogické fakulty a současně připravuje také další podpůrné aktivity a individuální konzultace, které zájemcům pomohou jejich ERC cestu proměnit ve skutečný návrh.