Univerzita Palackého představuje kreativce ze Šumperska a Jesenicka v novém katalogu

Thursday 16 September 2021, 9:42

Olomouc (16. září 2021) – K zásadním impulzům, jak hospodářsky a společensky nastartovat Jesenicko, by mělo patřit využití inovací a kreativity. Že se kreativním tvůrcům, kteří mají často světovou úroveň, daří i mimo velká města, dokládá nejnovější designu se věnující katalog Design III. Kreativní Jeseník/Šumperk z produkce Univerzity Palackého v Olomouci, který představuje špičkové talenty tvořící a podnikající na Jesenicku a Šumpersku. Křest publikace se uskuteční v sobotu 18. září na festivalu Jesnění v Jeseníku a ve čtvrtek 23. září v šumperské Pikole.

Univerzita Palackého se mapováním kulturních a kreativních průmyslů (KKP), které jsou výrazným celoevropským fenoménem, zabývá dlouhodobě. Doposud se ale pozornost zaměřovala na Olomouc a olomoucký region (katalogy Design a Design II ke stažení zde). „Zatímco v obecném povědomí občas stále panuje stereotyp odloučeného ‚sudetského‘ regionu, rostou tam trendy kavárny, schází se pospolitost a dochází k profilaci nových typů podnikání založených na invenci a jejím technologickém uplatnění,“ říká o Šumpersku a Jesenicku Petr Bilík, který na Univerzitě Palackého koordinuje kreativní odvětví a je jedním z editorů katalogu.

Katalog Design III seznámí čtenáře s prací více než dvou desítek tvůrců, kteří se věnují například truhlářství, uměleckému rytí kovů, kovářství, výrobě unikátních hudebních nástrojů, textilních nebo kožených oděvních doplňků, webovým projektům atd. Představí se například Lucie Bandiková, která je považována za eso v oblasti uměleckého rytectví, nebo firma Vagus, která vyvíjí jedinečné sportovní oblečení a lyžařské vybavení.

Jak editoři katalogu dodávají, cílem je ukázat, že i pro region, který aktuálně nedokáže mladým lidem nabídnout mnoho zajímavých pracovních příležitostí, a trpí tak vylidňováním a postupným ‚odlivem mozků‘, existují možnosti, jak situaci změnit. Je ale potřeba, aby se spojily síly kulturních a vzdělávací institucí, místních samospráv, státní správy, neziskového sektoru, podnikatelů i firem. „Sektor KKP už teď dává v obou regionech obživu několika stovkám lidí a můžeme jen odhadovat, jaký potenciál v sobě Jesenicko a Šumpersko ukrývají. KKP se vyznačují relativně nízkými vstupní náklady, zpravidla malou ekologickou zátěží a vysokou přidanou hodnotou. Rozhodně má smysl se zabývat jejich rozvojem, tím spíše na místech, kde je o kvalifikovanou a dobře placenou práci nouze. Od podpory kreativity je totiž pak už jen kousek k podnikavosti a k podnikání, což je opět něco, co Jesenicko a Šumpersko urgentně potřebují,“ připomíná další z editorů Kamil Kavka z platformy positivJE.

Křest katalogu, jehož originální grafickou podobu připravilo Vydavatelství Univerzity Palackého, se uskuteční v sobotu 18. září v 15 hodin v jesenickém kině Pohoda v rámci sousedsko-kulturního festivalu Jesnění a ve čtvrtek 23. září v šumperské Pikole.

Kontaktní osoby:

Petr Bilík | vedoucí kreativního oddělení
Univerzita Palackého v Olomouci
E: petr.bilik@upol.cz | M: 774 409 069

Kamil Kavka
positivJE
E: kavka.kamil@gmail.com | M: 737 941 163

Back