České děti na rozdíl od západu nadále tloustnou, tvrdí nová výzkumná zpráva

Wednesday 17 May 2017, 15:00 – Text: OK

Olomouc (17. května 2017) – V České republice se za posledních 15 let významně zvýšil počet dětí s nadváhou. Úroveň nadváhy dětí dosáhla nového maxima. Nadváhu má čtvrtina chlapců, u dívek je to přibližně 13 procent. Zatímco v zemích západní Evropy se daří nárůst obezity zastavit, v České republice a většině zemí východní Evropy počet dětí s nadváhou či obézních stále roste. Zároveň se zvyšují sociální rozdíly, děti z chudších poměrů trpí nadváhou nebo obezitou častěji a jsou méně pohybově aktivní.

To jsou závěry právě vydané mezinárodní zprávy Světové zdravotnické organizace (WHO) Adolescent obesity and related behaviours: trends and inequalities in the WHO European Region, 2002–2014, na jejímž zpracování se významně podíleli odborníci na zdraví a životní styl z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.

Výsledky podle nich nejsou nijak překvapivé. „Trendy ve výskytu nadváhy a obezity, ale také sedavého chování a pohybové aktivity jsou u dětí v ČR silně negativní. Česká republika v oblasti prevence nedělá dost a množství financí směřující do oblasti prevence u dětí je nízké,“ uvedl Zdeněk Hamřík, jeden z osmi autorů výzkumné zprávy, který také vedl pracovní skupinu odpovídající za Národní strategii podpory pohybové aktivity v ČR. Naději vidí v oblasti politiky měst a obcí, které mohou situaci velmi zásadně ovlivnit. „Klíčová je aktivní doprava dětí do školy a do kroužků. Rodiče dělají svým dětem zbytečně taxikáře. Dalším řešením je například zavedení aktivních přestávek tak, aby děti mohly sportovat nebo se přirozeně hýbat v mezičase mezi vyučováním. Moderním trendem je také podpora veřejně přístupné infrastruktury pro sport a rekreaci v obcích, ať už to jsou dětská hřiště, sportoviště nebo parky,“ doplnil Hamřík.

 „Česká republika má velmi kvalitně zpracován dokument Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí, který se prevencí obezity, výživou a nedostatkem pohybu přímo zabývá. Problémem je však nedostatečná politická podpora napříč politickým spektrem a provázání strategie na rozpočet,“ podotkla ředitelka kanceláře WHO v České republice Alena Šteflová.

Aktuální zpráva Světové zdravotnické organizace vychází ze zjištění mezinárodní studie HBSC – Health Behaviour in School-aged Children, která srovnává zdraví a životní styl školáků ve více než 40 zemích světa. Výzkumný tým v České republice vede Hamříkův kolega z fakulty tělesné kultury Michal Kalman. „Investice jdoucí do oblasti prevence dětské obezity v západních zemích se začínají vyplácet. Data za více než milion dětí tak ukazují, že prevence má smysl,“ dodal Kalman.

Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci byla zařazena mezi 150 nejlépe hodnocených škol sportovního zaměření na světě v prestižním žebříčku Shanghai Ranking. Na problém nárůstu dětské nadváhy a obezity, nedostatku pohybu a nezdravé stravy se snaží dlouhodobě upozorňovat. V tomto ohledu také vychovává svoje studenty napříč obory tak, aby byli schopni problémy vyhledávat a účinně řešit.

Kontaktní osoba:

Zdeněk Hamřík | vedoucí katedry rekreologie
Univerzita Palackého v Olomouci | Fakulta tělesné kultury
E: zdenek.hamrik@upol.cz | T: 585 636 250 | M: 604 156 687

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)