Muži a válka: maskulinita, motivace a loajalita v zákopech 1914–1918

11. April 2023, 16:45–18:00

Přednáška

Dalším hostem našeho přednáškového cyklu bude doc. Jiří Hutečka z Historického ústavu Univerzity Hradec Králové.

V létě roku 1914 opustily miliony mužů po celé Evropě své domovy, aby se vydali do války. Jejich představy o tom, co je čeká a proč vlastně rukují, byly nepochybně velice různorodé, řada z nich však byla spojena s pocitem, že jsou přece muži. Dokonce i ti, kteří se nástupu vojenské služby vyhnuli, se museli dříve či později vyrovnat s hlubokými sociálními změnami, jež měly zásadní důsledky pro jejich pocit vlastní mužnosti.

Přednáška se pokusí tyto vzorce vysledovat napříč aktérskou zkušeností s dobovým genderovým diskurzem a popsat, do jaké míry může moderní válka proměňovat jak společenské, tak individuální prožívání genderové identity. Zároveň se pokusí podchytit i proces opačný, tj. význam prožívání vlastního genderu pro motivaci a potažmo loajalitu vojáků k válečnému úsilí i státu jako celku, to vše primárně na příkladu česky mluvících příslušníků rakousko-uherských ozbrojených sil a jejich cesty válečným konfliktem, který zásadně ovlivnil jejich představy o vlastní mužnosti.

Událost na Facebooku

Organizer

Katedra historie FF UP

Location

Sál Milady Paulové, Na Hradě 5
Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)