Navštívili jsme: EQAF konference 2025 v Budapešti

Foto a text: Hana Filipi, Kateřina Švestková
Pondělí 24. listopad 2025, 12:47

Letošní konference European Quality Assuarance Forum (EQAF) se odehrála od 12. – 14. listopadu v krásných prostorách budov Corvinus University v Budapešti. Hlavním tématem, od kterého se pak odvíjely jednotlivé přednášky a workshopy, bylo Zajišťování kvality v době krize – zajištění stability, autonomie a mezinárodní spolupráce ve vysokoškolském vzdělávání (Quality assurance in times of crisis – Ensuring staiblity, autonomy and international cooperation in higher education).
 

Silný úvod charismatického profesora

Úvodní přednášku Building and fostering resilience in higher education: the role of QA proslovil odborník na terciární vzdělávání, profesor Jamil Salmi.

Byla fenomenálním úvodem k celé konferenci, proto bychom vás s ní na tomto místě rádi obeznámili podrobněji.

Profesor Salmi se v ní zabýval výzvami, se kterými se vysokoškolské vzdělávání aktuálně potýká:

Jak mohou „digitální dinosauři“ (tedy vyučující „starého věku“) vzdělávat moderní generaci, která vyrůstala obklopena moderními technologiemi? Určitý progres v této otázce přinesl kupodivu Covid, který vyučující v době lockdownu donutil k větší flexibilitě a dovzdělání se v oblasti moderních technologií. Propojování starého a nového světa ale stále zůstává úkolem, se kterým se vyučující musí umět vypořádat.

 

S rozvojem digitálních technologií souvisí samozřejmě i AI. Vlivem rozmachu umělé inteligence logicky zanikají některá povolání, vznikají nová, a i tomu se vysoké školy musí přizpůsobit. Samostatnou kapitolou je pak využívání AI studenty i pracovníky univerzit. Jaká nastavit pravidla?

Dalším problémem, se kterým se školy často musí potýkat, a nutno říct, že se jedná o problém základní, jsou peníze. Respektive jejich nedostatek. Jak se mají vysoké školy v některých zemích popasovat s tím, když vláda dané země podporuje mnohem více jiné oblasti, jako je armáda či průmysl, ale vzdělání pro ni není na prvním místě?

A co teprve, pokud se političtí představitelé některých zemí rozhodnou, že „univerzita je nepřítel“ a zkrouhnou rozpočet pro vysoké školství na minimum? Vliv politiky na úroveň vzdělávání je, bohužel, také častou komplikací v mnohých zemích.

Pokud už se nejedná o politické názory, stejnou nesnází může být náboženská a ideologická opozice, se kterou často ruku v ruce přichází zákazy a cenzura, omezování akademické svobody a zpochybňování či přímo odmítání vědeckých faktů.

Post-truth a fake news jsou tak dalšími překážkami, se kterými se vysokoškolské vzdělávání musí potýkat.

Faktorem, který také může výrazně ovlivnit vzdělávání, jsou i živelní pohromy, jako povodně, požáry nebo pandemie. A samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na, v Evropě nyní velmi aktuální a diskutovanou, záležitost, kterou je válka.

Profesor Jamil Salmi se ale nezamýšlí pouze nad problémy, ale i nad jejich řešeními.

Měli bychom být kreativní a podporovat zvídavost. Nehodnotit jen to, co je špatně a co se nepovedlo, ale věnovat pozornost spíše tomu, co se daří, a to dále rozvíjet. Soustředit se na vědomé používání umělé inteligence. Snažit se být co nejvíce flexibilní. Sdílet dobrou praxi. Quality is more then academic excellence, říká. Představuje pilíře resilience a pravidla správného leadershipu, apeluje také na společenskou odpovědnost.

Přednášku zakončil tento původem marocký profesor jednou tamní anekdotou. „Každý den ráno se v Africe probudí gazela a ví, že musí běžet rychleji, než nejrychlejší lev, jinak zahyne. Každé ráno se v Africe probudí lev a ví, že musí běžet rychleji než nejpomalejší gazela, jinak bude mít hlad a zahyne. Je jedno, jestli jste lev nebo gazela – jakmile vyjde slunce, měli byste utíkat.“

Přednáška profesora Salmiho vzbudila velké ohlasy, a ještě dlouho po jejím skončení následoval potlesk. Byla opravdu skvělým úvodem pro celou konferenci, neboť jednotlivá témata přednášek a workshopů se následně věnovala převážně právě oblastem, které v ní nastínil.
 

Kudy jsme se vydali dál

Program byl opravdu pestrý a mnohdy bylo obtížné si vybrat, čeho se zúčastnit. Snažili jsme se proto volit to, co nám bylo tematicky nejbližší:

Promoting academic excellence through qaulity assurance – velice svěží pohled na téma podpory akademické excellence přinesla Nora Angelova. Doktorandka v oboru organické chemie z Bulharska přednesla přednášku z pozice členky výkonného výboru Evropské studentské unie. Zdůrazňovala důležitost podílu studentů na zlepšování postupů v oblasti učení a výuky. Podnětná byla také následná diskuze na téma, jak motivovat studenty, aby se více zapojovali do procesů souvisejících se zajišťováním kvality vzdělávání.
 

 

Přednášející Eltjo Bazen, hlavní poradce pro zajištění kvality na Hogeschool v Utrechtu, nám nebyl úplně neznámý, setkali jsme se s ním již na loňské konferenci HKVŠ v Telči. Na letošní EQAF konferenci představil pod tématem Additions to the European Standards and Guidelines (ESG) and their Underlying Visions of Quality výsledky zajímavého výzkumu založeného na konceptu čtyř paradigmat kvality. Nevýhodou se v tomto případě ukázal omezený časový limit, během kterého nás Eltjo Bazen stihl s výzkumem i jeho výsledky seznámit opravdu jen letmo. K většímu pochopení by zajisté bylo potřeba více času, než daných 60 minut.

Jacqueline Vanhear z Maltské univerzity ve svém příspěvku From Compliance to Collaboration: Redefining QA in Challenging Times through Digital Innovation představila digitální platformu, která tamním akademikům umožňuje zapojit se do reflexivních hodnocení, poskytovat strukturovanou zpětnou vazbu a podporovat spolupráci. Platforma podle ní funguje jako skvělý nástroj pro zajištění kvality a katalyzátor akademického dialogu a inovací.

Výsledky Fostering HIgh-Quality Blended Student Mobility in Higher Education (HIBLend), projektu, jehož cílem bylo především posílit schopnosti vysokých škol v celé Evropě rozvíjet možnosti kombinované mobility pro studenty, představil Mark Frederiks z akreditační organizace Nizozemska a Flander.

Závěrečnou přednášku pronesla Maarja Beerkens, proděkanka fakulty správy a globálních záležitostí na univerzitě v nizozemském Leidenu. Za doprovodu obsáhlé prezentace se zabývala posilováním vysokoškolského vzdělávání prostřednictvím agilního zajišťování kvality.
 

Co nám EQAF 2025 přinesla?

Vzájemnou inspiraci. Diskutování toho, co řešíme „u nás“ s lidmi odjinud. Získání nového pohledu na dané problémy. Setkání se starými přáteli i navazování nových kontaktů. A hlavně pocit, že všichni jsme na jedné lodi a ve výsledku „bojujeme“ za stejnou věc. Zajištění kvality ve vzdělávání. Hlavně, a především, o tom byla letošní konference EQAF 2025.
 

Materiály z jednotlivých přednášek jsou ke stažení na stránkách konference.


 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)