Alkohol přestává být pro české děti sexy, pijí méně, zjistili olomoučtí odborníci

Ilustrační foto: freeimages.com
Thursday 27 September 2018, 10:04 – Text: (red)

Pití piva, vína a tvrdého alkoholu přestává být mezi patnáctiletými Čechy tak časté, jako tomu bylo u stejně starých dětí před deseti či patnácti lety. Zároveň se zvýšil průměrný věk, kdy začínají mladí lidé v Česku experimentovat s alkoholem a také kdy se poprvé opijí. Zjistili to odborníci z Univerzity Palackého, kteří dlouhodobě sledují trendy v životním stylu české mládeže.

Jejich aktuální výzkum přináší přehled o konzumaci alkoholu mezi lety 2002 a 2014. Alespoň jedenkrát týdně se podle něj alkoholu napije 17 % mladých Čechů, zatímco v roce 2002 přiznávala takto častou zkušenost s alkoholem více než třetina patnáctiletých. Pokles o 18 procentních bodů ve sledovaném období řadí Českou republiku mezi země, u nichž konzumace klesá nejdynamičtěji.

„Ještě výraznější úbytek v konzumaci alkoholu jsme zjistili mezi lety 2010 a 2014. Do roku 2010 konzumace alkoholu u nás, na rozdíl od zbytku Evropy, ještě stoupala. V porovnání s rokem 2010 činí pokles dokonce 22 procentních bodů,“ zdůraznil Michal Kalman z fakulty tělesné kultury, vedoucí univerzitního výzkumného týmu. Zlom v konzumaci alkoholu od roku 2010 výzkum odhalil ve většině ukazatelů.    

„Pozitivního trendu si musíme vážit, stejně jako jeho akcelerace v posledním sledovaném období mezi lety 2010 až 2014. Ale je důležité připomenout, že se Česká republika stále pohybuje nad celoevropským průměrem. Ten říká, že týdně pije alkohol necelých 13 % mladých Evropanů,“ řekl Michal Kalman. Studie olomouckých odborníků sleduje statistiky konzumace alkoholu detailně. Zaměřuje se zvlášť na konzumaci piva, vína či tvrdého alkoholu. Sleduje rozdíly mezi oběma pohlavími a všímá si také rozdílného vývoje mezi sociálními skupinami.

První experimenty s alkoholem i první opilost později

Výzkumníci si všimli i dalších pozitivních trendů v konzumaci alkoholu. Svou první zkušenost s pitím alkoholických nápojů před třináctým rokem uvádí stále méně mladých lidí v Česku. Zatímco v roce 2002 alkohol vyzkoušely téměř tři čtvrtiny školáků v tomto věku, o deset let později už to byla jen čtvrtina z nich. „Jedná se o bezkonkurenčně největší pokles mezi všemi sledovanými zeměmi. Pětadvacetiprocentní prevalencí se navíc Česká republika řadí pod evropský průměr, který je o tři procentní body vyšší,” těší Kalmana. Zvyšuje se také průměrný věk, kdy mladí lidé v Česku konzumaci alkoholu přeženou a poprvé se opijí. V roce 2002 to stihl před svými třináctými narozeninami každý pátý Čech, o dvanáct let později už to byl „pouze“ každý desátý.

Mladí Češi už pivu tolik neholdují

Změny návyků u mladé generace si výzkum všímá také v případě českého národního nápoje, piva. Jeho konzumace kontinuálně a výrazně klesá jak u chlapců, tak dívek. „Ale také v této statistice jsme stále v obou sledovaných kategoriích nad evropským průměrem. Což může souviset s obecnou dostupností piva u nás a jeho všeobecnou tolerancí,” upozornil Kalman.

Varováním je také statistika opakované opilosti, kterou přiznává bezmála třetina patnáctiletých chlapců a stejně starých dívek. Zatímco u české mládeže nedošlo mezi lety 2002 a 2014 k výrazné změně, evropský průměr trvale klesá. Varovným signálem jsou česká data také z toho důvodu, že opakovaná opilost – dvakrát a vícekrát – do patnáctých narozenin patří mezi rizikové faktory pro vznik závislosti a zdravotní komplikace v budoucnu. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)