Olomoucí na kole. Letos to půjde zase o něco snadněji

Chválkovická ulice
Foto: Blanka Martinovská
Zdroj: olomouc.eu
Monday 4 April 2022, 14:56 – Text: (red)

Mezi nejviditelnější městské investice patří ty do dopravní infrastruktury. S tím souvisí také rozšiřování sítě cyklostezek. Aktuálně se lze projet po více než 45 kilometrech cyklostezek i cyklopruhů a dalších 35 kilometrů se jich chystá. Letošní cyklistická sezona v Olomouci přinese řadu novinek.

Téměř kilometr dlouhá cyklostezka začala před pár dny vyrůstat podél frekventované Chválkovické ulice. Pohodlně a hlavně bezpečně nasměřuje cyklisty mimo rušnou výpadovku, což zaručí výrazné zlepšení dopravní situace v místě. „Jde o vůbec největší investici v oblasti cyklodopravy. Nový úsek cyklostezky začíná u parkoviště poblíž pevnůstky u Týnečku a pokračuje do centra až k ulici Luční. Část je smíšená o šířce dva a půl metru a další úsek je dělený na chodník pro pěší, dělící zelený pás a cyklopruh,“ popsal investiční náměstek primátora Martin Major. S úhradou nákladů investice ve výši 12 milionů korun pomáhá městu dotace z IROP v rámci ITI, která je 10,3 milionu. Další více než půl kilometrový úsek cyklostezky se aktuálně staví v Holici. Tam stezka za téměř 3 miliony povede přes ulici Šlechtitelů směrem k Novým Sadům a zajistí propojení s Holickým lesem. A nová cyklostezka vznikne letos také v lokalitě ulic Zikova – Rožňavská, kde ji město buduje rámci stavby tramvajové trati.

Od loňského roku slouží cyklistům i nová lávka pro cyklisty a pěší na trase Štěpánov – Olomouc – Černovír přes říčku Sitku. A také téměř půl kilometru dlouhá cyklostezka z Nemilan do Kožušan. „Nahradila cyklisty hojně využívanou polní cestu navazující na zpevněnou účelovou komunikaci, která vedla od ulice Kožušanská k estakádě dálnice D35. Tato část byla navíc posledním úsekem, který na území města Olomouce chyběl ke konečnému propojení nadregionální Moravské cyklotrasy táhnoucí se z Jeseníků až na Jižní Moravu,“ ozřejmil primátor Mirek Žbánek. Mezi zásadní stavby roku 2021 patří tři čtvrtě kilometru dlouhá Jantarová stezka, která pod tramvajovým mostem spojila Hodolany a Bystrovany. Vede pod tramvajovým mostem v Hodolanské ulici až k lávce, kde se na křižovatce ulic Lermontovova a Bystrovanská napojuje na už dříve hotovou část Jantarové cyklostezky. „Tyto tři stavby vyšly na téměř osm milionů korun, z čehož velkou část pokryly dotace,“ doplnil investiční náměstek Martin Major.

A pokračuje se dál. „Je vyprojektováno šest úseků cyklostezek, které už mají stavební povolení a čekají na zařazení do rozpočtu k realizaci,“ avizuje městský cyklokoordinátor Stanislav Losert. Jde o úseky Dělnická – Neředínská, Střední Novosadská - U dětského domova, Jeremenkova – II. část od tzv. myší díry po Senimo, Na Vozovce – Kmochova – Foerstrova, Velkomoravská – Skupova a přístup pro cyklisty do Smetanových sadů z Aksamitovy ulice s napojením na Bezručovy sady. A projektují se také úseky cyklistických stezek v ulicích Dolní Novosadská, Černovír - Štěpánov podél železniční trati, Gorkého – U podjezdu, cyklopruhy Holická – Sladkovského, cyklostezky Samotišky – Droždín – Bystrovany, Neředín – Topolany; Chomoutov – směr Březce, Křelovská – Krematorium - most u Globusu a cyklostezka na třídě 17. listopadu.

Cyklostojany v jednotném designu

Městských stojanů na kola je v Olomouci aktuálně 429 s celkovou kapacitou 985 kol. Jen v uplynulém roce přibyly hned na 11 místech a pojmou necelou stovku jízdních kol. Od té doby mohou cyklisté parkovat třeba před FZŠ Hálkova nebo poštou v ulici Janského, u vstupu do řepčínského parku v ulici Svatoplukova, multifunkčního hřiště v Přichystalově nebo v ulicích Heyrovského, Kaštanová, Dr. Milady Horákové, Na Letné, Přichystalova a Rožňavská. „Intenzivně se jejich budování věnujeme zejména v posledních čtyřech letech. V letošním roce jsme měli v plánu instalovat dalších pětatřicet kusů stojanů s kapacitou sedmi desítek jízdních kol. A povedlo se nám to hned teď na jaře. Všechny už jsou na svých místech, což před sezonou cyklisté určitě ocení,“ pochvaluje si náměstek pro oblast Smart City Matouš Pelikán. Při umísťování stojanů se město soustředí na nejvhodnější komunikační uzly, rozšiřuje je také o podněty z jednotlivých městských částí i o ty od provozovatelů kol a koloběžek.

A při podpoře cyklodopravy Olomouc nezapomíná ani na osvětu. V roce 2021 se zapojila hned do několika akcí, které měly za cíl podpořit udržitelné formy cestování. Spolupořádala Cyklojízdu primátorů, zúčastnila se výzvy Do práce na kole nebo 10 000 kroků a zorganizovala osvětovou kampaň Řiď s(e) rozumem, na které se spolupodíleli i provozovatelé sdílených kol a elektrokoloběžek.

 

Zdroj: olomouc.eu

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)