Přírodovědný jarmark UP je inspirovaný výročím Gregora Johanna Mendela

Monday 13 June 2022, 14:26

Olomouc (13. června 2022) – Pěstovat lásku k vědě napříč generacemi. To je cíl Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (UP), která už na tento pátek 17. května připravila od 9:00 do 15:00 Přírodovědný jarmark. Jeho letošní ročník je inspirovaný 200. výročím narození zakladatele genetiky a objevitele základních zákonů dědičnosti Gregora Johanna Mendela, který po tři roky studoval také v Olomouci. Do přitažlivého světa vědy mohou nahlédnout nejen děti a studenti základních a středních škol, ale i široká veřejnost.

„Hledáme stále nové způsoby, jak poutavou a zajímavou formou seznámit děti s přírodními vědami a přírodovědeckou fakultou. Každý ročník Přírodovědného jarmarku je unikátní a zapojují se do něj jiná pracoviště, takže program není nikdy stejný. Děti budou jistě překvapeny, co všechno věda je. Že není nudná či ukrytá ve zkumavkách, ale že ji najdeme všude kolem nás. A také, že vědci nejsou šílení podivíni z filmů, ale jsou to lidé – mnohdy zábavní a vtipní, milí a sympatičtí,“ uvedl proděkan pro vnější záležitosti Ota Blahoušek.

V hlavní budově Přírodovědecké fakulty UP budou připraveny téměř tři desítky stanovišť. Návštěvníci mohou do světa vědy nahlédnout například prostřednictvím jednoduchých biologicko-chemických pokusů, fyzikálních experimentů i ukázek, pomocí kterých lze demonstrovat zajímavé přírodní jevy. „Na stánku si ukážeme například levitaci za použití permanentního magnetu a supravodiče. K vidění budou i kapaliny, které se nechovají tak, jak bychom u kapalin čekali. Návštěvníci si budou moci vyrobit neviditelný inkoust a napsat tajný vzkaz,“ uvedl Václav Bazgier z katedry fyzikální chemie.

Popularizátoři vědy se budou zabývat také izolací DNA z banánů či zkoumáním fyzikálních vlastností minerálů. Návštěvníkům představí ukázky praktické geologie, výrobu faraonových hadů, venkovní pokusy s ohněm nebo experimenty zaměřené na vlastnosti světla. Na řadě vizuálně zajímavých experimentů se zájemci budou moci přesvědčit, že světlo se chová jako velmi krátká vlna, kterou umíme skládat, ohýbat a také měnit směr jejího kmitu. Pokusíme se ošálit zrak pomocí optických klamů, hologramů a speciálních obrázků s prostorovým vjemem. Připraven je i program pro nejmenší včetně laserového bludiště se sladkou odměnou,“ popsal Petr Schovánek z katedry optiky.

Návštěvníci budou moci sledovat také ukázky 3D laserového skenování uměleckých děl a následné zpracování bodů do pohyblivého prostorového obrazu a mikrovlnnou show. Čekají je informace a hry zaměřené na udržitelnost, ekologii, geografii a rozvojových zemí či skládanky z barevného papíru v podobě origami na stánku katedry experimentální fyziky.

Aktivity se uskuteční v budově Přírodovědecké fakulty UP na třídě 17. listopadu v Olomouci od 9:00 do 15:00, vstup je zdarma. Program naleznete na webových stránkách prirodovedny.jarmark.upol.cz. Kromě tradičního Přírodovědného jarmarku se v Pevnosti poznání koná dvoudenní Veletrh zdraví. Lidé si mohou nechat vyšetřit pigmentová znaménka, změřit tuky a cukry v těle, zjistit svoji krevní skupinu, zeptat se odborníků na otázky týkající se reprodukce, dentální hygieny, alergie či dárcovství krve.

 

Kontaktní osoba:

Šárka Chovancová | redaktorka
Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého
E: sarka.chovancova@upol.cz | M: 776 095 547

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)