Jak může Olomouc zabránit odlivu kreativních talentů? Odpovědi nabízí publikace z Univerzity Palackého

Thursday 11 March 2021, 9:18 – Text: OK

Olomouc (11. března 2021) – Podle čeho volí své působiště lidé, kteří pracují či podnikají v kulturních a kreativních odvětvích? Co kreativcům v jejich práci pomáhá a co je naopak brzdí? A jak může město či kraj zabránit odchodu talentů a mozků z regionu? I na tyto otázky hledali odpovědi výzkumníci z Univerzity Palackého v Olomouci (UP). Výsledky jejich práce shrnuje publikace „Motivace aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci: Strategie a doporučení pro posílení segmentu“. Projekt podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).

Univerzita Palackého se problematice kulturních a kreativních průmyslů věnuje dlouhodobě. Právě ukončený projekt, na němž se podíleli zástupci Filozofické, Pedagogické a Přírodovědecké fakulty UP a odborníci z iniciativy Kreativní Olomouc, navazuje na několikaleté mapování subjektů, které v Olomouci a regionu v oblasti kultury a kreativních průmyslů probíhá.

„Mezioborový úhel pohledu je jednou z hlavních přidaných hodnot tohoto projektu a týmu, který se na publikaci podílel. Součástí publikace je i specializovaná mapa, která je výsledkem procesů kartografické analýzy a syntézy, zpracovaných v geografickém informačním systému (GIS),“ uvedl řešitel projektu Rostislav Nétek z katedry geoinformatiky PřF UP.

Atmosféra Olomouce je pro některé podstatnější než finanční aspekty

Tým stavěl na výsledcích předešlého mapování z roku 2017, kdy se na Olomoucku vyskytovalo 1 211 subjektů identifikovaných jako součást odvětví kulturních a kreativních průmyslů s celkovým obratem více než 4,7 mld. Kč. Do této v celé Evropě velmi dynamicky se rozvíjející oblasti patří například architektura, design, reklama, film a audiovize, hudba, knihy a tisk, herní průmysl, software, nová média a navazující IT služby, rozhlasové a televizní vysílání a scénická umění, výtvarné umění, umělecká řemesla nebo kulturní dědictví (muzea a galerie).

V průběhu projektu výzkumný tým aktivně komunikoval s lidmi, kteří se věnují právě těmto oborům. Informace čerpal z panelových diskuzí, kulatých stolů i dotazníkových šetření. Zkoumal motivace téměř tří stovek respondentů, a to jak těch, kteří se rozhodli svou kariéru realizovat na Olomoucku, tak těch, kteří aglomeraci z různých důvodů opustili. Na základě zjištěných dat se tak čtenáři z publikace mimo jiné dozví, že v případě Olomoucka hrají při rozhodování, zda zůstat, nebo odejít, pozitivní roli spíše faktory, jako je atmosféra města a jeho velikost, dopravní dostupnost a možnost kulturního vyžití i dostatečná nabídka volnočasových aktivit, než aspekty finanční motivace. Region naopak respondenti nejčastěji opouštěli například kvůli lepší pracovní příležitosti s adekvátním finančním ohodnocením nebo proto, že chtěli podle svých slov žít v progresivněji smýšlejícím moderním městě.

Recept na udržení talentů v regionu: Podpora start-upů a kreativních podniků

Publikace předkládá také návrhy systematických opatření pro zamezení odchodu talentů. „Navrhujeme konkrétní postupy podporující rozvoj kreativního potenciálu olomoucké aglomerace, jako jsou start-upy, co-workingy, kreativní huby a podniky, na kterých je potřeba s větší intenzitou stavět image moderního kreativního města. Pevně doufáme, že zjištění a návrhy, které publikace sumarizuje, budou maximálně využity při přípravě koncepcí pro kulturu a kreativitu jak města Olomouce, tak i Olomouckého kraje a dalších institucí, jež se podpoře a rozvoji oblasti kulturních a kreativních průmyslů věnují,“ řekla Magdaléna Petráková, předsedkyně spolku Kreativní Olomouc a členka projektového týmu.

Projekt byl ve svém průběhu ovlivněn pandemií covidu-19, jejíž dopady v kulturní a kreativní sféře mají signifikantní charakter. Projektový tým se, se souhlasem a podporou TA ČR, rozhodl na situaci zareagovat rozšířením výzkumného záměru o reflexi dopadů první vlny pandemie na olomoucké subjekty. Publikace tak obsahuje také shrnutí základních rysů dopadů či efektů v jednotlivých segmentech odvětví od IT sektoru po živá umění. Součástí jsou také souhrnná doporučení pro jednání v tomto typu krize, vycházející z reakcí jednotlivých aktérů. „Výstup kvalitativního šetření dopadů covidu-19 ze své podstaty nemůže postihnout všechny aspekty krize v těchto odvětvích, nicméně nabízí srozumitelný náhled složitosti situace a zasaženým subjektům umožňuje provést základní rozvahu a zhodnocení svých vlastních postupů,“ doplňuje Michaela Jendřejková, členka projektového týmu a spolku Kreativní Olomouc.

Publikace v tištěné podobě byla distribuována všem partnerům projektu, mezi něž patří kromě Statutárního města Olomouce také Olomoucký kraj, agentura CzechInvest, okresní Hospodářská komora, Inovační centrum Olomouckého kraje a další instituce, ale také např. co-workingová centra (Vault 42, Coworking Olomouc). Veřejně bude publikace dostupná v informačním centru UPoint a v elektronické formě je spolu s ostatními materiály volně ke stažení na webových stránkách projektu kkp.upol.cz.

 

Odkazy:
Online verze publikace: https://kkp.upol.cz/publikace/
Online verze specializované mapy: https://kkp.upol.cz/mapa/  
Online verze mapování covid-19: https://kkp.upol.cz/covidmapa/ 

 

Kontaktní osoba:
Petr Bilík | prorektor pro vnější vztahy
Univerzita Palackého v Olomouci
E: petr.bilik@upol.cz | M: 774 409 06

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)