Řeč neuronů i divotvorné rostliny. Pevnost poznání zve na Dny mozku

Foto: Pevnost poznání
Úterý 13. březen 2018, 7:00 – Text: Martina Vysloužilová

Jak porozumět řeči neuronů a co by psaly na Facebook největší mozky historie Newton nebo Einstein? Interaktivní hry, optické klamy nebo záhadné rostliny, které dokáží ovlivnit lidské vnímání. Pevnost poznání Univerzity Palackého zve 17. a 18. března na program pro celou rodinu nazvaný Dny mozku.

Návštěvníci uvidí novinky na obřím modelu mozku, jehož autorkou je Ivana Fellnerová z přírodovědecké fakulty. Tento exponát je v sekci Rozum v hrsti a během víkendového programu u něj budou připraveny komentované prohlídky. Ty startují v sobotu ve 12:30 a v 16 hodin a v neděli ve 12:30. „V půlhodinových vstupech odhalím řadu zajímavostí o neuronech, základních stavebních buňkách každého mozku. Kromě toho prozradím, v čem je unikátní mozek londýnských taxikářů či světových pianistů,“ řekla Ivana Fellnerová. V sobotu a neděli, vždy od 14 hodin, bude v přednáškovém sále interaktivní prezentace na téma paměť a její trénování. Přednáška ukáže, že pokud jsou mozku servírována fakta rafinovanou formou, dokáže neuvěřitelné. Za pouhou hodinu se může v hlavě „usadit“ celoroční kalendář nebo cokoli jiného, co lidem usnadní každodenní život.

Optické klamy a hry, které osvěží mysl

Pro všechny zvídavé návštěvníky budou k dispozici interaktivní hry, pomocí nichž si osvěží svou mysl. „Těšit se mohou na Pentomimo nebo karetní hru Set, u které si procvičí postřeh a schopnost rychlého uvažování. K dispozici budou také dřevěné hlavolamy a optické klamy, které se zdají být na první pohled něčím jiným, než ve skutečnosti jsou,“ doplnila autorka programu Pavlína Krejčí. V laboratoři budou připraveny kouzelné chemické pokusy, které všem zaručeně zamotají hlavu. Děti, které milují pokusy, budou tvarovat kuličky z vody, měnit vodu na víno nebo zkoumat látky, které mění barvu jako chameleon. Nebudou chybět ani chemické šifry na procvičení mozkových závitů.

Divotvorné rostliny z dalekých zemí

Inspirující bude prezentace tajuplných a lákavých rostlin, které mohou být i nebezpečné. V expozici Živá voda bude k vidění indiánský kaktus s českým názvem ježunka Williamsova, šalvěj divotvorná z Mexika nebo kolovník, což je jedna z původních přísad Coca-Coly. Ve vědecké výtvarce zase lektoři přiblíží funkci mozku. Zájemci si vyrobí jeho model, který si pak mohou odnést domů. V expozici o historii pak animátoři předvedou, jak by to vypadalo, kdyby například Nietzsche používal sociální sítě. Co by sdílel, lajkoval nebo komentoval.

Workshopy na půdě Akademie věd ČR

Tematický program Pevnosti poznání se přidává k celosvětové kampani na zvýšení povědomí veřejnosti o úspěších a přínosech výzkumu mozku (Brain Awareness Week). Kromě programu v expozicích bude muzeum vědy prezentovat svoje aktivity také v prostorách Akademie věd České republiky v Praze, která se do kampaně zapojuje akcí s názvem Týden mozku. Animátoři tam budou mít 17. března workshopy zaměřené na matematiku a biologii. „Týden mozku je jedinečný v tom, že se na jednom místě sejdou přední čeští neurovědci a neurochirurgové, kteří se těší celosvětovému uznání. Zajímavý program bude připraven celý týden od 12. do 18. března,“ řekla Ilona Petrová z Akademie věd ČR. Tradici Týdne mozku v České republice inicioval a založil český neurovědec profesor Josef Syka v roce 1998.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)