Student informatiky vytvořil 3D prohlídku fakulty, možný základ budoucí počítačové hry

Wednesday 4 October 2017, 10:04 – Text: OK

Olomouc (4. října 2017) – Hlavní budova Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci by se v budoucnu mohla stát dějištěm počítačové hry. První krok k tomu učinil absolvent bakalářského studia Marek Príbela, který ve své bakalářské práci vymodeloval budovu v profesionálním herním engine (sada nástrojů pro tvorbu her), v němž jsou vytvořeny nejlepší soudobé 3D hry. Zájemci mohou díky tomu už nyní absolvovat interaktivní virtuální 3D prohlídku budovy, další studenti se zároveň pustili do modelování vybavení budovy. Práce poslouží i k propagaci fakulty a studia (nejen) informatiky.   

Když jsem našel téma bakalářské práce v nabídce, hned mě oslovilo. Sám jsem si kdysi chtěl vytvořit vlastní hru s využitím moderních technologií. Přípravu bakalářské práce jsem tedy bral jako vhodný začátek cesty za tímto cílem, kdy se naučím něco nového a vyzkouším si část práce, kterou vývojáři her dělají,“ prozradil nyní už absolvent bakalářského studia oboru Aplikovaná informatika Marek Príbela.  

Práce s názvem Budova fakulty v Unreal Engine 4 vznikala zhruba dva roky, student si kvůli ní dokonce prodloužil studium o rok. Původně zvolený postup totiž nakonec nevedl ke kýženému cíli, proto bylo potřeba vše předělat.

Musel jsem se nejdříve naučit pracovat s novými nástroji, časově velmi náročná pak byla samotná práce s budovou. Vymodeloval jsem kompletně všechny stěny, sloupy a podobně. K dispozici jsem měl dvourozměrné plány objektu, na jejich základě jsem znal všechny parametry a mohl poměrně věrohodně vytvořit model,“ uvedl autor práce, který za ni u obhajob získal posudky s návrhem na výsledné hodnocení „A“.

Výkon svého studenta si pochvaloval i jeho školitel Jan Outrata z katedry informatiky. „Kvalita práce je určitě nadstandardní a není to dáno jen použitým profesionálním engine a enormním objemem vykonané práce. Ve výsledku se velkou měrou promítly studentovo nadšení pro práci a snaha o co nejlepší výsledek i za cenu prodloužení studia. A práce je hodnotná i z informatického hlediska, i když styl programování v engine, například výtahu, je trochu jiný než vytváření klasické nebo mobilní aplikace,“ uvedl Outrata.

Doplnil, že v souvislosti s touto prací má další plány. Na jejich konci by měla být počítačová hra se vzdělávací tematikou, odehrávající se v kulisách olomoucké „Přírody“ a doplněná o odkazy na obory, které se zde vyučují. V současné době již další student katedry modeluje menší objekty v budově včetně nábytku.

Mojí původní motivací bylo přispět nejlepšími soudobými technickými prostředky k propagaci fakulty a jejích studijních oborů. Na tuto práci by měly navazovat další bakalářské a diplomové práce, abychom se jednoho dne dočkali 3D hry typu adventura, motivované vzdělávacím prostředím. A kulisa budovy fakulty mi k tomu přijde jako velmi vhodná,“ doplnil Outrata.

Animaci „průletu budovou“ z virtuální 3D prohlídky/hry je možné zhlédnout na videu na https://youtu.be/O42w1f4sYQU.

Kontaktní osoba:
Jan Outrata
Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci | Katedra informatiky
E: jan.outrata@upol.cz | T: 585 634 704

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)