Student informatiky vytvořil 3D prohlídku fakulty, možný základ budoucí počítačové hry

Středa 4. říjen 2017, 10:04 – Text: OK

Olomouc (4. října 2017) – Hlavní budova Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci by se v budoucnu mohla stát dějištěm počítačové hry. První krok k tomu učinil absolvent bakalářského studia Marek Príbela, který ve své bakalářské práci vymodeloval budovu v profesionálním herním engine (sada nástrojů pro tvorbu her), v němž jsou vytvořeny nejlepší soudobé 3D hry. Zájemci mohou díky tomu už nyní absolvovat interaktivní virtuální 3D prohlídku budovy, další studenti se zároveň pustili do modelování vybavení budovy. Práce poslouží i k propagaci fakulty a studia (nejen) informatiky.   

Když jsem našel téma bakalářské práce v nabídce, hned mě oslovilo. Sám jsem si kdysi chtěl vytvořit vlastní hru s využitím moderních technologií. Přípravu bakalářské práce jsem tedy bral jako vhodný začátek cesty za tímto cílem, kdy se naučím něco nového a vyzkouším si část práce, kterou vývojáři her dělají,“ prozradil nyní už absolvent bakalářského studia oboru Aplikovaná informatika Marek Príbela.  

Práce s názvem Budova fakulty v Unreal Engine 4 vznikala zhruba dva roky, student si kvůli ní dokonce prodloužil studium o rok. Původně zvolený postup totiž nakonec nevedl ke kýženému cíli, proto bylo potřeba vše předělat.

Musel jsem se nejdříve naučit pracovat s novými nástroji, časově velmi náročná pak byla samotná práce s budovou. Vymodeloval jsem kompletně všechny stěny, sloupy a podobně. K dispozici jsem měl dvourozměrné plány objektu, na jejich základě jsem znal všechny parametry a mohl poměrně věrohodně vytvořit model,“ uvedl autor práce, který za ni u obhajob získal posudky s návrhem na výsledné hodnocení „A“.

Výkon svého studenta si pochvaloval i jeho školitel Jan Outrata z katedry informatiky. „Kvalita práce je určitě nadstandardní a není to dáno jen použitým profesionálním engine a enormním objemem vykonané práce. Ve výsledku se velkou měrou promítly studentovo nadšení pro práci a snaha o co nejlepší výsledek i za cenu prodloužení studia. A práce je hodnotná i z informatického hlediska, i když styl programování v engine, například výtahu, je trochu jiný než vytváření klasické nebo mobilní aplikace,“ uvedl Outrata.

Doplnil, že v souvislosti s touto prací má další plány. Na jejich konci by měla být počítačová hra se vzdělávací tematikou, odehrávající se v kulisách olomoucké „Přírody“ a doplněná o odkazy na obory, které se zde vyučují. V současné době již další student katedry modeluje menší objekty v budově včetně nábytku.

Mojí původní motivací bylo přispět nejlepšími soudobými technickými prostředky k propagaci fakulty a jejích studijních oborů. Na tuto práci by měly navazovat další bakalářské a diplomové práce, abychom se jednoho dne dočkali 3D hry typu adventura, motivované vzdělávacím prostředím. A kulisa budovy fakulty mi k tomu přijde jako velmi vhodná,“ doplnil Outrata.

Animaci „průletu budovou“ z virtuální 3D prohlídky/hry je možné zhlédnout na videu na https://youtu.be/O42w1f4sYQU.

Kontaktní osoba:
Jan Outrata
Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci | Katedra informatiky
E: jan.outrata@upol.cz | T: 585 634 704

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)